Received: 10-05-2022
Accepted: 02-03-2023
DOI:
Views
Downloads
How to Cite:
CurrentSituation and Solutions of Career Orientationfor Students in the Faculty of Agronomy, Vietnam National University of Agriculture
Keywords
Career orientation, agronomy, student, job
Abstract
The study wasconducted toevaluate the current situation in career orientation for students in the Faculty of Agronomy, Vietnam National University of Agriculture. A total of 310 students, 47 lecturers/supported staff, and 15 recruitment agenciesparticipated in the surveys. The results show that students were aware of their own roles and responsibilities in actively looking for future jobs withmost of the students choosingto participate in job fairs, and searching for information on the internet, newspapers, and radioto look for jobs. Career-oriented counseling for students was highly appreciated, however, several contents and operation methods are still simple and not really effective. It is necessary to organize the specialized consultants, ensuring both quantity and quality to organize career information activities well, and promote regular, continuous; and multi-disciplinary consulting activities in both content and operation.
References
Đoàn Quang Vinh(2019). Đại học Bách Khoa, Đại học Đà Nẵng đào tạo nguồn nhân lực chất lượngcao. Truy cập tại: https://tuyensinh.tvu.edu.vn/vi/news/tin-giao-duc/truong-dh-bach-khoa-dh-da-nang-nhan-dat-hang-dao-tao-nguon-nhan-luc-chat-luong-cao-5952.html.
Hoàng Thị Kim Oanh, Trần Thị Hằng & Đặng ThịXen(2017). Nhận thức về kỹ năng nghề nghiệp của sinh viên ngành Quản trị kinh doanh, Trường Đại học Lâm nghiệp. Tạp chí Khoa học & Công nghệ lâm nghiệp.1: 150-159.
Hoàng Thị Ngọc, Đoàn Thanh Hòa, Lê Ngọc Phương & Lê Thị Thu Thủy (2017). Nhận thức giá trị nghề của sinh viên khoa Cơ khí Trường đại học Sư phạm kỹ thuật Hưng Yên. Tạp chí Khoa học & Công nghệ.15: 132-136.
Học viện Nông nghiệp Việt Nam (2021). Số liệu thống kê tổng số sinh viên, học viên và nghiên cứu sinh đã tốt nghiệp tại Khoa Nông học của Ban Quản lý đào tạo.
Likert R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology. 140: 1-55.
Nguyễn Thanh Hội (2019). Không ngủ quên trong chiến thắng. Truy cập tại https://giaoducthoi dai.vn/giao-duc/khong-ngu-quen-trong-chien-thang-3819 765.html. ngày 03/10/2021.
Nguyễn Thúy Quỳnh Loan (2011). Nhóm ngành nông-lâm-ngư và sư phạm đang thất sủng. Truy cập tại https://www.hoasen.edu.vn/huongnghiep/nhom-nganh-nong-lam-ngu-va-su-pham-dang-that-sung/ngày 10/10/2021.
Mai Thị Bích Ngọc & Thang Văn Minh (2019). Giải pháp nâng cao hiệu quả định hướng nghề nghiệp cho sinh viên trường Đại học thể dục thể thao Bắc Ninh. Tạp chí Khoa học Đào tạo và Huấn luyện thể thao. 6: 57-62.
Phạm Thị Lan Hương & Trần Triệu Khải (2010). Nhận thức về kỹ năng nghề nghiệp của sinh viên chuyên ngành quản trị marketing tại trường Đại học kinh tế Đà Nẵng. Tạp chí Khoa học & Công nghệ, Đại học Đà Nẵng. 5(4): 165-175.
Phạm Thị Thanh Hải(2011). Một số nội dung của công tác cố vấn học tập trong đào tạo theo hệ thống tín chỉ của Hoa Kì và kinh nghiệm đối với Việt Nam. Tạp chí Giáo dục. 268(2): 26-28.
Yamane T. (1973). Statistics: An introductory analysis (3rd ed.) Harper & Row, New York.