Review of Green Consumption Behavior

Received: 28-09-2021

Accepted: 01-03-2022

DOI:

Views

4

Downloads

0

Section:

TỔNG QUAN

How to Cite:

Loan, C. (2024). Review of Green Consumption Behavior. Vietnam Journal of Agricultural Sciences, 20(4), 551–562. http://testtapchi.vnua.edu.vn/index.php/vjasvn/article/view/987

Review of Green Consumption Behavior

Chu Thi Kim Loan (*) 1

  • 1 Khoa Kế toán và Quản trị kinh doanh, Học viện Nông nghiệp Việt Nam
  • Keywords

    Review, Vietnam, consumer behavior, greeen product

    Abstract


    The development of Vietnam’s economy is under pressure due to the rising level of environmentalpollution. This problem showed that it is crucial to change behavior in both production and consumption to move towards a green economy. Based on the previous researches, thispapersynthesized some theoretical issuesrelated togreen consumptionbehavior and overviewed the Vietnam’s situation of green consumption. Definition of green consumption behavior was developed from the concepts of consumption behavior and green product. The factors affecting green consumption behavior shown in the previous studies could be classified under two broad categories: individual and situational. Although, the conclusions about their impact on green consumption behavior show certain similarities, they were not completely identical. Green consumption in Vietnam has received the society’s concerns but has stillfacedsome obstacles related to habits and resources.

    References

    Bích Ngọc (2020). Hình thành xu hướng “Tiêu dùng xanh” để phát triển bền vững. Truy cập từ http://consosukien.vn/hinh-thanh-xu-huong-tieu-dung-xanh -de- phat -trien- ben- vung.htmngày 1/9/2021.

    Bearse S., Capozucca P., Favret L. & Lynch B. (2009). Finding the green in today's shoppers: Sustainability trends and new shopper insights. Deloitte.

    Chan R.Y.K. (2001). Determinants of Chinese consumers’ green purchase behavior.Psychology & Marketing. 18(4): 389-413.

    Chen T.B. & Chai L.T. (2010). Attitude towards the Environment and Green Products: Consumers Perspective. Management and Science Engineering. 4(2): 27-39.

    Christopher Gan, Han Yen Wee, Lucie Ozanne & Tzu- Hui Kao. (2008). Consumers’ purchasing behavior towards green products in New Zealand. Innovative Marketing. 4(1).

    Chu Thi Kim Loan (2020). Factors Influencing Green Purchase Intention of Students: A Case Study at Vietnam National University of Agriculture. Vietnam Journal of Agricultural Sciences.3(3):732-745.

    Fisk G. (1974). Marketing and the Ecological Crisis. New York: Harper & Row.

    Grunert S.C. (1993). Everybody seems concerned about the environment but is this concern reflected in (Danish) consumers’ food choice? European Advances in Consumer Research. 1: 428-433.

    Henion K.E. &Kinnear T.C. (1976). Ecological Marketing. Chicago, IL: Am. Mark. Assoc.

    HoàiNam(2020).Thế nào được gọi là sản phẩm xanh, năng lượng sạch? Truy cập tại https://nangluong sachvietnam.vn/d6/vi-VN/news/The-nao-duoc-goi-la-san-pham-xanh-nang-luong-sach-6-1965-7763. ngày 2/12/2021.

    Hoàng Thị Bảo Thoa (2016).Xu hướng tiêu dùng xanh trên thế giới và hàm ý đốivới Việt Nam. Tạp chí Kinh tế vàKinh doanh. 32(1): 66-72.

    Hoàng Thị Bảo Thoa (2017). Nghiên cứu những nhân tố tác động tới mối quan hệ giữa ý định và hành vi mua xanh của người tiêu dùng Việt Nam. Luận án tiến sĩ Kinh tế. Đại học Quốc gia Hà Nội.

    HồHuy Tựu, Nguyến Văn Ngọc và Đỗ Phương Linh (2018). Các nhân tố ảnh hưởng đến hành vi tiêu dùng xanh của người dânNha Trang. Tạp chí Kinh tế Đối ngoại.103: 101-110.

    Hồ Thanh Thủy (2018). Xu hướng tiêu dùng xanh: Vượt thách thức, đón cơ hội. Truy cập từ https://tinnhanh chungkhoan.vn/xu-huong-tieu-dung- xanh -vuot-thach -thuc-don-co-hoi-post178000.html ngày 13/9/2021.

    Hoàng Trọng Hùng, Huỳnh ThịThu Quyên & Huỳnh ThịNhi (2018). Cácyếu tố ảnh hưởng đến hành vi tiêu dùng xanh của người tiêu dùng ở thành phố Huế. Tạp chí Kinh tế và Phát triển,Đại học Huế. 127(5A): 199-212.

    Johri L.M. & Sahasakmontri K. (1998). Green marketing of cosmetics and toiletries in Thailand. The Journal of Consumer Marketing. 15(3): 265-281.

    JoshiA. &RahmanZ. (2015). Factors Affecting Green Purchase Behaviour and Future ResearchDirections. International Strategic Management Review.3:128-143.

    LiM.L. (2020).Review of Consumers’ Green Consumption Behavior. American Journal of Industrial and Business Management. 10:585-599.

    Lorek S.& Funchs D.(2013). StrongSustainable Consumption Governance- Precondition for a Degrowth Path?Journalof Cleaner Production.38:36-43.

    Mainieri T., Barnett E.G., Valdero T.R., Unipan J.B. & Oskamp S. (1997). Green buying: The influence of environmental concern on consumer behavior. The Journal of social psychology. 137(2): 189-204.

    Nguyễn Gia Thọ (2019). Chính sách tiêu dùng xanh ở Việt Nam. Luận án tiến sỹ Quản lý Kinh tế. Viện nghiên cứu Quản lý Trung ương.

    Nguyễn Hữu Thụ (2014). Hành vi tiêu dùng xanh của người dân Hà Nội. Truy cập từ https://www.academia.edu/42870495ngày 4/9/2021

    Nguyễn Song Tùng (2015). Cơ hội và thách thức trong thúc đẩy tiêu dùng xanh ở Việt Nam. Truy cập từ https://www.vietnamplus.vn/co-hoi-va-thach-thuc-trong-thuc-day-tieu-dung-xanh-o-viet-nam/322304.vnpngày11/9/2021.

    Nguyễn ThếKhải & Nguyễn ThịLan Anh. (2016). Nghiêncứu dự định tiêu dùng xanh của người tiêu dùng tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học,Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh. 2(47): 42-53.

    Nielsen Việt Nam (2017). Khuynh hướng tiêu dùng xanh và sạch của người tiêu dùng. Truy cập từ https://www.nielsen.com/wpcontent/uploads/sites/3/2019/04/Nielsen_Sustainability20in20Vietnam_Apr2017_VN.pdfngày 3/9/2021.

    Ottman J. (1992).Sometimes Consumers Will Pay More to Go Green. Journal of International Consumer Marketing.16.

    Partidario M.R.& GomesR.C. (2013). Ecosytem Services Inclusive StrategicEnvironmentalAssessement”, EnvironmentalImpact Assessment Review.40:36-46

    Peattie Ken (2010). Green Consumption: Behavior and Norms.Annual Review of Environment and Resources. 35(1): 195-228.

    Phạm Thị Lan Hương (2014). Dự đoán ý định mua xanh của người tiêu dùng trẻ: Ảnh hưởng của các nhân tố văn hóa và tâm lý. Tạp chí Kinh tế và Phát triển.200: 66-78.

    Roozen I.T.M. & De Pelsmacker P. (1998). Attributes of environmentally friendly consumer behaviour. Journal of International Consumer Marketing. 10(3): 21-41.

    Shamdasani P., Chon-Lin G. & Richmond D. (1993). Exploring green consumers in an oriental culture: Role of personal and marketing mix. Advances in Consumer Research. 20: 488-493.

    Thanh Thảo (2015). Danh mục các sản phẩm xanh của Việt Nam. Truy cập từ https://moitruong.com.vn/san-pham-moi-truong/danh-muc-cac-san-pham-xanh-cua-viet-nam-14877.htm ngày 30/8/2021.

    Thomas H. (1989). By appointment to the green consumer. Accountancy.

    TrầnThế Anh &Vũ Văn Doanh (2021). Kinh nghiệm mua sắm công xanh của một số quốc gia và đề xuất cho Việt Nam. Tạp chí Môi trường.7.

    Vũ Anh Dũng, Nguyễn Thu Huyền &Nguyễn Thị Ngọc Ánh (2012). Kiểm định mô hình các yếu tố ảnh hưởng đến hành vi tiêu dùng xanh. Tạp chí Kinh tế và Chính trị thế giới.7: 30-53.

    VũHoàng (2021). Thế giới đánh giá cao cam kết phát thải ròng bằng '0' của Việt Nam. Truy cập từ https://vnexpress.net/the-gioi-danh-gia-cao-cam-ket-phat-thai-rong-bang-0-cua-viet-nam-4380297.htmlngày 2/11/2021.

    Vũ Phong (2021). Lối sống xanh: Người tiêu dùng thay đổi, doanh nghiệp cũng phải “chuyển mình”. Truy cập từ https://vuphong.vn/san-xuat-xanh/ngày 1/3/2022.

    Vlosky R.P., Ozanne L.K. & Fontenot R.J. (1999). A conceptual model of US consumer willingness-to-payfor environmentally certified wood products.The Journal of Consumer Marketing. 16(2): 122-136.