Solutions for Developing the Distribution of Vegetables through Market and Supermarket System in Ha NoiCity

Received: 24-03-2015

Accepted: 08-08-2015

DOI:

Views

0

Downloads

0

Section:

KINH TẾ XÃ HỘI VÀ PHÁT TRIỂN NÔNG THÔN

How to Cite:

Loc, N., & Chung, D. (2024). Solutions for Developing the Distribution of Vegetables through Market and Supermarket System in Ha NoiCity. Vietnam Journal of Agricultural Sciences, 13(5), 850–858. http://testtapchi.vnua.edu.vn/index.php/vjasvn/article/view/226

Solutions for Developing the Distribution of Vegetables through Market and Supermarket System in Ha NoiCity

Nguyen Thi Tan Loc (*) 1 , Do Kim Chung 2

  • 1 NCS Khoa Kinh tế và PTNT, Học viện Nông nghiệp Việt Nam
  • 2 Khoa Kinh tế và PTNT, Học viện Nông nghiệp Việt Nam
  • Keywords

    Market, Ha Noicity, supermarket, vegetable production and distribution

    Abstract


    This study was conducted to understand the current situation of the distribution of vegetables through market and supermarket system in Ha Noi, to analyze factors affecting it and to propose some solutions to develop the production and distribution of vegetables to reduce risks for producers. According to interviews with producers, 82.31% and 4.04% vegetables produced in Ha Noiwere distributed to marketsandsupermarkets, respectively. Households engaged in new-typecooperatives and enterprises supplied 90-95% of their products to supermarkets and canteens, while others in the Agriculture Cooperatives and Agricultural Service Cooperatives sold 90% of their products to markets. The distribution of vegetables through markets and supermarkets is achieved throughtwo mainstream channels in Ha Noi, however, they also have different advantages and disadvantages. The study indicatedthat it is necessary that all these channels exist in Ha Noi. The paper proposes four solution groups: (i) Innovatingplanning, encouraging and establishibglinkages, monitoringand supportingmarketingpromotion; (ii) Supporting the establishment of new-typecooperatives and enhancingthe management capacityfor actors in the production and distribution of vegetablecommodities; (iii) Investingmore infrastructures for the of marketsystem,and (iv) Strengtheningthe provision of information and helpingconsumers in identifying the origin of vegetables and benefits from the consumption of vegetables.

    References

    Carlton, D.W, Perloff. J. M (1994). Modern Industrial Organization. Haper Collin. New York.

    Bộ Công Thương (2013). Hội nghị tổng kết công tác phát triển và quản lý chợ do Bộ Công Thương tổ chức ngày 20/05/2013 tại Hà Nội.

    Chi cục Bảo vệ thực vật Hà Nội (2014). Báo cáo tiến độ, kết quả thực hiện đề án sản xuất và tiêu thụ rau an toàn đến quý I/2014; Phương hướng và nhiệm vụ trong thời gian tới. Tháng 3/2014.

    Cục Thống kê Hà Nội (2015). Diện tích, năng suất và sản lượng rau của Hà Nội năm 2010, 2011, 2012, 2013 và 2014.

    Chính Phủ (2013). Quyết định 62/2013/QĐ-TTg ngày 25/10/2013 về chính sách khuyến khích phát triển họp tác, liên kết sản xuất gắn với tiêu thụ nông sản, xây dựng cánh đồng lớn.

    Denis Sautier, D., Dao, T.A., Nguyen N.M., Moustier P., Pham C.N. (2013). Enjeux de l’agriculture periurbaine et croissance urbaine a Ha Noi». In Chaléard, J.C. (coord). Métropoles aux Suds, le défi des périphéries? Parois, Editions Karthala, p. 271-285.

    Nguyen Thi Tan Loc (2002). Le développement des magazines et des supermarchés dans la filière des légumes à Ha Noi et à Ho Chi Minh villes, Viet Nam. Memoire de Master, Montpellier: CNEARC/CIRAD, 106 pages.

    Nguyễn Thị Tân Lộc, Hoàng Việt Anh và Nguyễn Thị Hoàng Yến (2010). Thực trạng tiêu thụ rau tươi trên địa bàn thành phố Hà Nội. Tạp chí Khoa học và Công nghệ nông nghiệp Việt Nam. Viện Khoa học Nông nghiệp Việt Nam, 5: 98-104.

    Sở Công Thương Hà Nội (2014). Báo cáo đánh giá hiện trạng mạng lưới phân phối trên địa bàn thành phố Hà Nội.

    Đỗ Kim Chung và Nguyễn Linh Trung (2015). Sự lựa chọn của người mua rau tại chợ và siêu thị trên địa bàn thành phố Hà Nội. Tạp chí Khoa học và Phát triển, 13(2): 308-315.