Factors Affecting Value Chain of Dong Du GuavaSpeciality

Received: 21-01-2015

Accepted: 17-05-2015

DOI:

Views

0

Downloads

0

Section:

KINH TẾ XÃ HỘI VÀ PHÁT TRIỂN NÔNG THÔN

How to Cite:

Giam, D., Ha, L., & Mai, D. (2024). Factors Affecting Value Chain of Dong Du GuavaSpeciality. Vietnam Journal of Agricultural Sciences, 13(3), 455–463. http://testtapchi.vnua.edu.vn/index.php/vjasvn/article/view/181

Factors Affecting Value Chain of Dong Du GuavaSpeciality

Do Quang Giam (*) 1, 2 , Le Thanh Ha 3 , Dong Thanh Mai 4

  • 1 Khoa Kế toán và Quản trị Kinh doanh, Học viện Nông nghiệp Việt Nam
  • 2 Faculty of Accounting and Business Management, Vietnam National University of Agriculture
  • 3 Khoa Kế toán và Quản trịkinh doanh
  • 4 Khoa Kinh tế và Phát triển nông thôn
  • Keywords

    Dong Du guava, impact factors, value chainanalysis

    Abstract


    The value chain of Dong Du guava speciality bearsthe characteristics of agricultural product with four major agents involved,i.e., farmers, wholesalers, retailers, and consumers. The study on Dong Du guava value chain revealedthe limitationsin market channels including low value added and poor diversity of theagents involved in the value chain. Soil characteristics, input supply, market and seasonalityhave significant effects on the value chain through the consumer prices. By contrast, brand promotion, distribution, packaging and storage have little impact on the consumer price. This reveals that the value chain of Dong Du guavaspecialityisincompleteandneeds to be developed. The paper has also pointed out thekey solutions to increase the product value chain.

    References

    Claudio Cerquiglini (2010). A handbook for value chain research, Report at International Development Research Centre.

    Joshua N. Daniel and Prashant A. Dudhade (2012). The Organisation of Buyer-Driven Global Commodity Chains: How US Retailers Shape Overseas Production Networks. Commodity Chains and Global Capitalism. Westport, CT: Praeger.

    Thu Hồng và Tiến Hà (2013). Mong ước truyền đời giống ổi Đông Dư. Truy cập ngày 05/12/2014 tại http://baotintuc.vn/xa-hoi/mong-uoc-truyen-doi-giong-oi-dong-du-20131001021254831.htm.

    Nguyễn Vĩnh Long (2012). Nghiên cứu giải pháp thị trường nhằm thúc đẩy tiêu thụ ổi bốn mùa xã Đông Dư, Khóa luận tốt nghiệp, Học viện Nông nghiệp Việt Nam.

    Nguyễn Anh Minh và Nguyễn Tuấn Sơn (2014). Giải pháp tăng cường sự tham gia của các chủ thể vào sản xuất và tiêu thụ rau VietGap tại tỉnh Hòa Bình, Tạp chí Khoa học và Phát triển, 12(6): 972-980.

    Karina Fernandez-Stark, Penny Bamber, Gary Geref (2011). Competition and business strategy in Historical perpective, Havard Business Review.

    Reddy G.P. (2010). Developing a vegetable value chain. Washington, D.C USAID.

    Rita Ashton, Daniela Piergentili (2009). The emergence of Global chain, Havard Bussiness Review.

    Nguyễn Đình Thọ (2011). Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh, Nhà xuất bản Lao động - Xã hội.

    Nguyễn Văn Thuận và Võ Thành Danh (2011). Phân tích các yếu tố ảnh hưởng đến hành vi tiêu dùng rau an toàn tại thành phố Cần Thơ, Tạp chí Khoa học, 17b: 113-119.