Satisfaction withTBR225 Rice Variety ofFarm Households in Hanoi City

Received: 16-02-2022

Accepted: 18-04-2023

DOI:

Views

0

Downloads

0

Section:

KINH TẾ XÃ HỘI VÀ PHÁT TRIỂN NÔNG THÔN

How to Cite:

Loan, C., & Chau, T. (2024). Satisfaction withTBR225 Rice Variety ofFarm Households in Hanoi City. Vietnam Journal of Agricultural Sciences, 21(5), 627–637. http://testtapchi.vnua.edu.vn/index.php/vjasvn/article/view/1130

Satisfaction withTBR225 Rice Variety ofFarm Households in Hanoi City

Chu Thi Kim Loan (*) 1 , Tran Minh Chau 2

  • 1 Khoa Kế toán và Quản trị kinh doanh, Học viện Nông nghiệp Việt Nam
  • 2 Côngty Cổ Phần Tập Đoàn ThaiBinh Seed
  • Keywords

    Satisfaction, TBR225 rice variety, farm households, Hanoicity

    Abstract


    Theobjective of the paper was to analyze the satisfaction level of farmhouseholds in Hanoi citywith TBR225 rice variety. Theprimary data were collected from a survey of 300 farmhouseholds in 2022. Thestudy imployed analytical methodsof descriptive statistics, T-test and ANOVA. The surveyresultsshowsthat the satisfaction of thesurveyed farmers with TBR225varietywas veryhigh (4.34/5 points). Many factors contributingto the general satisfaction of thefarmers wereassessed at highscoresof 3.41-4.24,especially the indicators of thevariety quality. Some indicators had average scores thatshould be improved suchasdegradability orreuse of thepackages (3.01), thepromotional programs (3.12), and stability of theprice(2.88). The test shows that there wassignificantdifference in the average satisfaction scoresbetween groups of thefarmhouseholds. Specifically, the group of farmers in Thanh Oaidistrict,the households with more than two-thirds of the rice cultivated area under TBR225 variety, or adopting TBR225 variety cultivationfrom two to three crops, had a higher average score than the remaininggroup.

    References

    Cochran W.G. (1977). Sampling technique (3nded.). New York: John Wiley & Sons.

    Cronin Jr. & Taylor S. (1992). Measuring Service Quality: A Re-examination and Extension. The Journal of Marketing. 56:55-68.

    Hanzaee K.H. & Nasimi M.A. (2012). Path Analysis of perceived service quality, satisfaction and loyalty in the banking industry of Iran. Research journal of applied sciences, engineering and technology. 4(10): 1351-1358.

    HotroSPSS (2015). Ý nghĩa giá trị trung bình trong thang đo khoảng. Truy cập từhttps://phantichspss.com/y-nghia-gia-tri-trung-binh-trong-thang-do-khoang.htmlngày 6/02/2023.

    Kano N., Seraku N., Takahashi F. &Tsuji S.(1984).Attractive Quality and Must-BeQuality. Journal of the Japanese Society for Quality Control. 14(2):147-156.

    LêQuang Hiếu (2021). Nghiên cứu sự hài lòng của khách hàng đối với sản phẩm dinh dưỡng cây trồng Tiến Nông chuyên dùng cho cây mía. Tạp chí Công Thương.27.

    Parasuraman A., Zeithaml V.A.& Berry L.L.(1988). SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing.64(1):22-37.

    Phạm Thị Trà Giang (2019). Đánh giá sự hài lòng của khách hàng đối với dịch vụ cung cấp sản phẩm giống của Công ty Cổ phần Giống cây trồng Hà Tĩnh. Khóa luận tốt nghiệp. Trường Đại học Kinh tế - Đại họcHuế.

    Seth A., Momaya K. & Gupta H.M. (2008). Managing the customer perceived service quality for Cellular mobileTelephony: An Empirical investigation. VIKALPA. 3(1): 19-34.

    Siliphouthone I., Hanboonsong Y. &TaweekulK. (2012).Assessment of Farmer’s Satisfaction and Preference UsingImproved Rice Varieties in the Southern Lao PDR. International Journal of Environmental and Rural Development. pp. 3-1.

    ThaiBinh Seed -Chi nhánh Hà Nội (2021). Báo cáo kết quả thực hiện nhiệm vụ năm 2019. Kế hoạch thực hiện nhiệm vụ năm 2022.

    ThaiBinh Seed (2021). Giới thiệu về công ty và quá trình phát triển. Truy cập từhttps://thaibinhseed.com.vn/vi-vn/san-pham/giong-lua/giong-lua-tbr225.aspxngày 30/03/2023

    Trần Mạnh Báo, Trần Thị Hợp,Trần Thị Tiệc, Nguyễn Thị Nhung&Nguyễn Văn Hoan (2016). Kết quả chọn tạo giống lúa TBR225. Tạp chíKhoa học Nông nghiệp Việt Nam. 14(9): 1360-1367.

    ZhuangD. (2015). Research on Farmers' Satisfaction Evaluation for Crop Variety Subsidy Policy. The Open Cybernetics & Systemics Journal. 9: 894-898.