Factors Affecting the Competitiveness of Garment Enterprises in the Red River Delta region, Vietnam

Received: 30-12-2020

Accepted: 01-06-2021

DOI:

Views

17

Downloads

17

Section:

KINH TẾ XÃ HỘI VÀ PHÁT TRIỂN NÔNG THÔN

How to Cite:

Phuong, N., Cuc, L., & Cuong, T. (2024). Factors Affecting the Competitiveness of Garment Enterprises in the Red River Delta region, Vietnam. Vietnam Journal of Agricultural Sciences, 19(8), 1103–1114. http://testtapchi.vnua.edu.vn/index.php/vjasvn/article/view/867

Factors Affecting the Competitiveness of Garment Enterprises in the Red River Delta region, Vietnam

Nguyen Van Phuong (*) 1 , Ly Thu Cuc 2, 3 , Tran Huu Cuong 1

  • 1 Khoa Kế toán và Quản trị kinh doanh, Học viện Nông nghiệp Việt Nam
  • 2 Khoa Quản trị doanh nghiệp, Học viện Khoa học Xã hội
  • 3 Khoa Kinh tế, Đại học Công nghiệp Dệt may Hà Nội
  • Keywords

    Competitiveness, Red river delta, garment enterprise, competitiveness model

    Abstract


    The objective of this study was to identify the factors that affected the competitiveness of garment firms in the Red River Delta region. To achieve this, the study applied the Porter’s five forces as the framework for analysis. By using the previous studies and group-discussion results, the authors have built the metrics to serve the factor analysis. The data were collected through the survey of garment business managers in the Red River Delta provinces with a total of 201 samples. The analysis results showed that 4/5 factors affected the competitiveness of garment enterprises in the Red River Delta region. These are Suppliers, Customers, Potential of new entrants into the industry and Competition in the industry. In which the factor “Customers” is the most important factor for the competitiveness of garment enterprises in the Red River Delta.

    References

    Aldington Report (1985). Report from the Select Committee of the House of Lords on Overseas Trade. London: H.M.S.O 468: 1191-294.

    Chính phủ (2013). Quyết định số 795/QĐ-TTg về việc “Phê duyệt quy hoạch tổng thể phát triển kinh tế - xã hội vùng ĐBSH đến năm 2020”.

    D’Cruz J. & Rugman A. (1992). New Concepts for Canadian Competitiveness. Kodak, Canada.

    Hamel & Prahalad (2006). The Core Competence of Corporation. Harvard Business Review. 69(3): 275-292.

    Hair J., Anderson R., Tatham R. & Black W. (1998) Multivariate data analysis. 5thEdition, Prentice Hall, New Jersey.

    Hoàng Trọng & Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2005). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. Nhà xuất bản Hồng Đức.

    Kazmi S.A.Z. & Takala J. (2014). An Overview of Pakistan’s Textile Sector from Operational Competitive Perspective A Suggestive Analysis! World Journal of Engineering and Technology 2(2): 124-130. DOI: 10.4236/wjet.2014.22014.

    Michael E. Porter (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors.The Free Press, New York.

    Nguyễn Đình Thọ & Nguyễn Thị Mai Trang (2009). Nghiên cứu khoa học marketing (Sách tham khảo). Nhà xuất bản Thống kê.

    Nguyễn Quỳnh (2020). Dệt may khẳng định vị thế, hướng mục tiêu xuất khẩu 55 tỷ USD. Truy cập từ: https://cafef.vn/det-may-khang-dinh-vi-the-huong-muc-tieu-xuat-khau-55-ty-usd-202012131029588 42.chnngày 30/12/2020.

    Nguyễn Thành Long (2014). Nâng cao năng lực cạnh tranh của ngành da giày khi Việt Nam gia nhập hiệp định TPP. Tạp chí Đại học Công nghiệp. 5.

    Nguyen Truong Son & Vo Thi Quynh Nga (2014). Designing the Explanatory Model for Competitiveness of Apparel Firms in the Key Economic Region of Central Vietnam. South East Asian Journal of Contemporary Business, Economics And Law. June 2014 Economy. 4(2).

    Nunnally J.C. & Bernstein I.H. (1994). The Assessment of Reliability. Psychometric Theory. 3: 248-292.

    Peterson R. A. (1994). A Meta-Analysis of Cronbach's Coefficient Alpha. Journal of Consumer Research. 21: 381-391.

    Tổng cục Thống kê (2020). Tổng hợp số liệu trên website của Tổng cục Thống kê năm 2020. Truy cập từ: https://www.gso.gov.vn/tong-dieu-tra-kinh-te/ngày 29/12/2020.