Analysis of Factors Affecting the Students’s Learning Motivationof the Faculty of Accounting and Bussiness Management, Vietnam National University of Agriculture

Received: 09-07-2020

Accepted: 09-09-2020

DOI:

Views

0

Downloads

0

Section:

KINH TẾ XÃ HỘI VÀ PHÁT TRIỂN NÔNG THÔN

How to Cite:

Huyen, T., Anh, H., & Mai, N. (2024). Analysis of Factors Affecting the Students’s Learning Motivationof the Faculty of Accounting and Bussiness Management, Vietnam National University of Agriculture. Vietnam Journal of Agricultural Sciences, 19(1), 129–139. http://testtapchi.vnua.edu.vn/index.php/vjasvn/article/view/769

Analysis of Factors Affecting the Students’s Learning Motivationof the Faculty of Accounting and Bussiness Management, Vietnam National University of Agriculture

Tran Thi Thanh Huyen (*) 1 , Hoang Thi Mai Anh 1 , Nguyen Ngoc Mai 1

  • 1 Khoa Kế toán và Quản trị kinh doanh, Học viện Nông nghiệp Việt Nam
  • Keywords

    Motivation, learning, students

    Abstract


    The purpose of this research was analysing the factors affecting the students’s learning motivation of the Faculty of Accounting and Bussiness Management, Vietnam National University of Agriculture. This study surveyed 190 students with Cronbach's alpha method, Exploratory Factor Analysis, regression analysis. Results showed that the factors affecting the students's learning motivation were students theselves, friends and societies, and others. Then this research proposed some solutions to promote student’s learning motivation.

    References

    Anderson J.C. & Gerbing D.W. (1998). Structural equations modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin. 103: 411-423.

    Bomia Lisa, Beluzo Lynne, Demeester Debra, Elander Keli, Johnson Mary&Sheldon Betty (1997). The Impact of Teaching Strategies on Intrinsic Motivation. Champaign, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education.

    DuBrin A. (2008). Relaciones Humanas. México: Pearson Educación de México, S.A. de C.V.

    Đoàn Huy Oánh(2004). Tâm lý sư phạm. Nhà xuất bản Đại học Quốc gia thành phố Hồ Chí Minh.

    Green D.A. (1991). Statistical quality control in retail banking. International Journal of bank Marketing. ISSN 026-2323. 9(2): 12-16.

    Hair J., Black W., Babin B., Anderson R. & Tatham R. (2006). Multivariate Data Analysis, 6thed., Prentice-Hall International, Upper Saddle River, NJ.

    Hoàng Thị Mỹ Nga & Nguyễn Tuấn Kiệt (2016). Phân tích các nhân tố tác động đến động lực học tập của sinh viên kinh tế Trường Đại học Cần Thơ. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ. 46: 107-115.

    Hồ Ngọc Đại (2010). Tâm lý học dạy học. Nhà xuất bản Giáo dục, Hà Nội.

    Hoàng Trọng & Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2008). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. Nhà xuất bản Lao động xã hội. ISBN/ISSN 2012201000064.

    Lưu Hớn Vũ (2018). Động cơ học tập tiếng Hoa của sinh viên dân tộc Hoa tại thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học. 11: 123-130.

    Lêônchiép A.N. (1989). Hoạt hộng - giao tiếp - nhân cách. Nhà xuất bản Giáo dục, Hà Nội.

    Magid Igbaria & Jack J. Baroudi (1995). The Impact of Job Performance Evaluations on Career Advancement Prospects: An Examination of Gender Differences in the IS Workplace. Management Information SystemsResearch Center. University of Minnesota. 1: 107-123.

    Nguyễn Bá Châu (2018). Nghiên cứu thực trạng các yếu tố ảnh hưởng đến động cơ học tập của sinh viên Trường Đại học Hồng Đức. Tạp chí Giáo dục. 6: 147-150.

    Nguyễn Thị Bình Giang & Dư Thống Nhất (2014). Động cơ học tập của sinh viên trường Đại học Bình Dương. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ. 34: 46-55.

    Nguyễn Thị Tứ (2017). Các biện pháp kích thích động cơ học tập cho sinh viên đại học hệ văn bằng 2 tại trường Đại học Kinh tế thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học. 4: 162-170.

    Nguyễn Thạc & Phạm Thành Nghị (2009). Tâm lý học sư phạm đại học. Nhà xuất bảnĐại học Sư phạm,Hà Nội.

    Nguyễn Quang Uẩn, Nguyễn Văn Lũy & Đinh Văn Vang (2003). Giáo trình tâm lý học đại cương. Nhà xuất bản Đại học Sư phạm, Hà Nội.

    Paul O’Rorke & Andrew Ortony (1994). Explaining Emotions. Cognivive science. 18: 283-323.

    Phan Trọng Ngọ (2005). Dạy học và phương pháp học trong nhà trường. Nhà xuất bản Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

    Pintrich P.R (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology Bomia.

    Trần Thị Thu Trang (2010). Động cơ học tập và các yếu tố ảnh hưởng đến việc học ngoại ngữ. Truy cập từ: https://pdfs.semanticscholar.org/6b65/ac680eec392acc734711e92580593552df53.pdf1, ngày 04/06/2020.