Received: 08-04-2014
Accepted: 13-05-2014
DOI:
Views
Downloads
How to Cite:
Evaluation on Capacity of Professional Colleges in the Red River Delta Region at Periods of Integration
Keywords
Capacity, professional colleges, Red river delta region, criterion, quality verificatory
Abstract
Despite the remarkable contribution to the training progress of skilled labour for economic sectors, the professional colleges face with challenges of educational qualities and competitiveness under the globalization and economic integration. In this study, the analysis regarding the capacity of those colleges were categorized in 3 aspects as such, organization and management, education quality, and infrastructure and teaching facilities according to the requirements of the Ministry of Education and Training. The results indicated that the State-owned colleges had higher capacity in comparison with those under management of private enterprises. Regarding colleges’ capacity evaluation, the number of colleges that satisfied the requirement referred to organization and management capacity showed the highest of percentage (86.4%), while the figures for education and training qualities and the infrastructure and teaching facilities were 80,8 percent and 79,6 percent, respectively. 93.2 percent of the colleges in the province met the requirements for the first criterion on training goals and missions, while only 61.7 percent satisfied the criterion on library quality. Among 50 evaluation criteria, some criteria reached rather low value: 20% for the teaching materials, 40% for teaching material quality, 40.3 percent for financial budgeting, 45% for education transfer program and 55% for international cooperation and accommodation. These findings can serve as practical basis to find suitable solutions for improving capacity of professional colleges in professional education.
References
Bộ Chính trị (2009). Kết luận số 242-TB/TW, ngày 15 tháng 4 năm 2009 của Bộ Chính trị về việc tiếp tục thực hiện Nghị quyết TW 2 (khoá VIII) phương hướng phát triển giáo dục và đào tạo đến năm 2020.
Bộ Lao động TB và XH (2008). Chương trình đào tạo kiểm định viên kiểm định chất lượng dạy nghề.
Bộ Lao động TB và XH (2008). Quy định về hệ thống tiêu chí, tiêu chuẩn kiểm định chất lượng trường cao đẳng nghề, ban hành kèm theoquyết định số 02/2008/QĐ-BLĐTBXH ngày 17/1/2008 của Bộ trưởng Bộ Lao động TB và XH.
Bộ Lao động TB và XH (2011). Quy hoạch phát triển mạng lưới cơ sở dạy nghề giai đoạn 2011-2020.
Bộ Lao động TB và XH (2011), Chiến lược phát triển dạy nghề thời kỳ 2011-2020.
Bộ Lao động TB và XH (2013). Quyết định số 784/QĐ-LĐTBXH ngày 21 tháng 5 năm 2013 của Bộ trưởng Bộ LĐTB và XH phê duyệt 40 trường CĐN tập trung đầu tư thành trường nghề chất lượng cao đến năm 2020.
Luật Dạy nghề số 76/2006/QH11 ngày 29 tháng 11 năm 2006 của Quốc hội nước Cộng hoà xã hội chủ nghĩa Việt Nam.
Tổng cục dạy nghề (2012). Tài liệu kiểm định các trường Cao đẳng nghề vùng ĐBSH năm 2012.