Received: 15-07-2019
Accepted: 26-08-2019
DOI:
Views
Downloads
How to Cite:
Link between Farmhousehold with Business in Agribusiness: Some Theories and Practices
Keywords
Theory, practice, link, farmhousehold, business
Abstract
Linkages in agribusiness in Vietnam are very limited due to many reasons, one of which is the lack of relevant scientific foundations. The purpose of this study is to systematize the theoretical and practical basis of linkage between farmhouseholds and businesses in agribusiness. The research methodology is mainly to gather, select and evaluate secondary information to systematize theory and practical lessons. The research results include: (i) Systematize a number of theories on linkage between farmhouseholds and businesses in agribusinesssuch as concept, classification, mechanism, principle, content, influence factor; (ii) Summarizing experiences of 4 countries,8 provinces of Vietnam and draw 6 lessons for successful linkage which is formal mechanism, direct, voluntary, diversity,supportfrom enterprises , material security for farmers and the role of the state; (iii) Proposing some research directions with Vietnam such as improvingthe theory, reviewing experience, state management, reasons for failure, and strengthening the capacity of farmer households and enterprises.
References
Ban chỉ đạo tổng điều tra nông thôn, nông nghiệp và thủy sản trung ương (2016). Báo cáo sơ bộ kết quả tổng điều tra nông thôn, nông nghiệp và thủy sản. Nhà xuất bản thống kê.
Bảo Trung(2009). Phát triển thể chễ giao dịch nông sản ở Việt Nam, Luận án Tiến sỹ, Đại học Kinh tế TP. Hồ Chí Minh.
Bert Markgraf (2019). Integration Mechanism in a Matrix Organizational Design. Retrieved from https:// smallbusiness.chron.com/integration-mechanism-matrix-organizational-design-25136.html, on April 24, 2019.
Cambridge Dictionary (2019). Agribusiness. Retrieved from https://dictionary.cambridge.org/vi /dictionary/ english/agribusiness, on May 31, 2019.
Charles E. &AnddrewW. (2001). Contract farming-Partnership, for growth, FAO agricultural service bulletin 145.
Chen K., T. Reardon & D. Hu, 2013. Linking Smallholders with Rapidly Transforming Markets: Modernizing Smallholder Agriculture through Value Chain Development in China. International Center for agricultural and Rural Development, China.
Chính phủ (2018). Nghị định 98/2018/NĐ-CP. Nghị định về Chính sách khuyến khích phát triển hợp tác, liên kết trong sản xuất và tiêu thụ sản phẩm nông nghiệp.
Đại học nông lâm thành phố Hồ Chí Minh (2015). Ngành kinh doanh nông nghiệp.Truy cập từ http://ts.hcmuaf.edu.vn/ts-5383-1/vn/nganh-kinh-doanh-nong-nghiep.html, ngày26/6/2019.
Eaton C. & ShepherdA.W.(2001). Contract Farming: Partnerships for growth. FAO Agricultural Services Bulletin No. 145, Rome. ISBN 92-5-104593-3.
FAO (2019). Linkage mechanisms-FAO. Truy cập từ http://www.fao.org/3/W7508E/w7508e0c.htm, ngày23/6/2019.
Frank Ellis (1993). Peasant Economics: Farm Households and Agrarian Development. Cambridge University Press, 2nd edn. Vũ Trọng Khải dịch (2006). Kinh tế hộ nông dân. Nhà xuất bản nông nghiệp.
Hồ Quế Hậu (2013). Liên kết kinh tế giữa doanh nghiệp chế biến nông sản với nông dân ở Việt Nam, Luận án Tiến sỹ kinh tế, Đại học Kinh tế Quốc dân.
Hội làm vườn Việt Nam(2016). Liên kết từ sản xuất đến tiêu thụ sản phẩm trong nông nghiệp Hà Nội: thực tại và những vấn đề cần giải quyết.
Lê Vũ (2019). Mô hình liên kết giữa doanh nghiệp và nông dân. Truy cập từ http://www.sotuphapsoc trang.gov.vn/tpsoctrang/1279/30419/53504/284927/Thong-tin-thoi-su/Mo-hinh-lien-ket-giua-doanh-nghiep-va-nong-dan. aspx,ngày 22/01/2019.
Nguyễn Anh Trụ (2019). Quản trị kinh doanh nông nghiệp. Truy cập từ https://tailieumienphi.vn/doc/bai-giang-quan-tri-kinh-doanh-nong-nghiep-nguyen-anh-tru-g038tq.html, ngày 3/6/2019.
Nguyễn Văn Chí (2016). Liên kết từ sản xuất đến tiêu thụ sản phẩm trong nông nghiệp Hà Nội: thực tại và những vấn đề cần giải quyết. Truy cập từ http://www.vacvina.org.vn/xem-tin-tuc/lien-ket-tu-san-xuat-den-tieu-thu-san-pham-trong-nong-nghiep-ha-noi-thuc-tai-va-nhung-van-de-can-giai-quyet.html, ngày 8/8/2016.
Quang Quý (2017). Doanh nghiệp ký kết sản xuất, tiêu thụ nông sản cho nông dân. Truy cập từ http://www.nhandan.com.vn/nation_news/item/33316302-doanh-nghiep-ky-ket-san-xuat-tieu-thu-nong-san-cho-nong-dan.html, ngày 29/06/2017
Quyết định số 80/2002/QĐ-TTg (2002). Quyết định về chính sách khuyến khích tiêu thụ nông sản hàng hóa thông qua hợp đồng, ngày 24/6/2002.
Quyết định 62/2013/QĐ-TTg (2013). Quyết định về chính sách khuyến khích phát triển hợp tác, liên kết sản xuất gắn với tiêu thụ nông sản, xây dựng cnahs đồng lớn, ngày 25/10/2013
Quốc hội (2014). Luật doanh nghiệp, 2014. Luật số 68/2014/QH 13
Sơn Trang (2017). Liên kết sản xuất cá tra bền vững. Truy cập từ https://nongnghiep.vn/lien-ket-san-xuat-ca-tra-ben-vung-post197940.html, ngày 1/07/2017.
Thomas B. Dufhues,Pham Thi My Dung, Ha thi Hanh & Gertrud Buchenrieder(2002). Information and targeting policies and their principal-agent relationships. Quartly Journal of International Agriculture. 41(4).
Trần Hữu Cường(2012). Từ Marketing đến chuỗi giá trị nông sản và thực phẩm. Nhà xuất bản chính trị quốc gia.
Trần Hoàng Hiểu (2016). Mô hình “Cánh đồng lớn” ở một số nước và kinh nghiệm đối với Đồng bằng Sông Cửu Long. Truy cập từ http://lyluanchinhtri.vn/home/index.php/quoc-te/item/1504-mo-hinh-%E2%80%9Ccanh-dong-lon%E2%80%9D-o-mot-so-nuoc-va-kinh-nghiem-doi-voi-dong-bang-song-cuu-long.html, ngày 6/6 2016.
Viện Nghiên cứu và Phổ biến Tri thức Bách khoa (2001). Từ điển thuật ngữ kinh tế học. Nhà xuất bản từ điển bách khoa.
Vũ Đức Hạnh (2015). Nghiên cứu các hình thức liên kết trong tiêu thụ nông sản của hộ nông dân tỉnh Ninh Bình. Luận án tiến sỹ kinh tế, học viện nông nghiệp Việt Nam.